STADSHUIS / MEANDER
Locatie: | NIEUWEGEIN |
Opdrachtgever: | De Waal beheer Utrecht |
Aan de rand van de wijk Plettenburg, langs de noordelijke toegangsweg heeft de gemeente Nieuwegein recent haar intrek genomen in een nieuw gemeentehuis. Op deze kavel was het stedenbouwkundig slotakkoord gewenst van het totale bedrijvenpark in de vorm van één groot gebouw (28.000 m2, incl. 700 parkeerplaatsen) met een markante architectuur al visitekaartje voor deze locatie.
Voor zo’n opgave zijn er verschillende stedenbouwkundige modellen te bedenken. De oplossing is gezocht in een verfrissend eenvoudige opzet, die zich laat aflezen aan de vorm van het gebouw: het gebouw bestaat uit een tweetal herkenbare onderdelen: de kantoren in de manderende laagbouw (de Meander) en het bestuursgebouw in de vorm van een toren (de Lens). De ontmoeting van deze twee gebouwdelen vormt op een natuurlijke wijze de hoofdentree.
De kantoren van de laagbouw hebben een enigszins verbogen grid dat zich heel soepel richt naar zowel de ruimtelijke en programmatische randvoorwaarden als de stedenbouwkundige context. Door de 7.20/ 7.20 brede kantoorvleugels is vrijwel elk gewenst programma, zowel horizontaal als verticaal (datascaping) realiseerbaar. De kantoren zijn zodanig geschakeld dat onze deze aangenaam rustige en gevarieerde binnenhoven omarmen die daarmee een contrast vormen met de dynamisch wereld aan de buitenzijde. De gebouwdelen zijn, als waren het wagons, in een meandervorm op de locatie gezet, daarbij rekening houdend met gegeven zichtlijnen en terreingrenzen. De totaal ontwikkelde lengte van de Meander benadert bijna 500 meter. Door de gekozen vorm is een maximale lengte zichtbaar van 130 meter. Door vervolgens een vouw te maken wordt deze lengte optisch nog een verkort.
Op strategische plekken (‘koppelingen”) zijn de liften, trappen en toiletten opgenomen. De Meander wordt ter plaatse van de ‘koppelingen’ doorsneden door een ‘binnenstraat’ zodat ook de interne verkeersstructuur uiterst efficiënt wordt. De patio’s die door de aanliggende kantoren worden gevormd, verlenen de verschillende werk plekken hun herkenbare ‘eigen’ omgeving. De patio’s hebben elk hun eigen thema: mozaïekpatio, de bloesempatio, de desertpatio en tenslotte de pauzetuin.
Flexibiliteit en oog op de toekomst treffen elkaar in een uitgekiende logistiek. Zo zijn er zes subentrees aan de binnenstraat gelegen die een zelfstandig deelgebruik mogelijk maken. Op elk punt waar van een verbijzondering in ontwerp materiaal sprake is, is ook een ontsluiting geprojecteerd, hetgeen bijdraagt aan een optimale oriëntatie van de bezoeker.
De totaal ontwikkelde lengte van de Meander benadert bijna 500 meter. Door de gekozen vorm is een maximale lengte zichtbaar van 130 meter. Door vervolgens een vouw te maken wordt deze lengte optisch nog een verkort.Op strategische plekken (‘koppelingen”) zijn de liften, trappen en toiletten opgenomen. De Meander wordt ter plaatse van de ‘koppelingen’ doorsneden door een ‘binnenstraat’ zodat ook de interne verkeersstructuur uiterst efficiënt wordt. De patio’s die door de aanliggende kantoren worden gevormd, verlenen de verschillende werk plekken hun herkenbare ‘eigen’ omgeving. De patio’s hebben elk hun eigen thema: mozaïekpatio, de bloesempatio, de desertpatio en tenslotte de pauzetuin.
De materialisering van de gevels van de laagbouw is zodanig dat vanaf de westzijde het gebouw zich totaal anders presenteert dan aan de oostzijde. Door de gekozen vorm zal de passant de totale omvang van het gebouwen nooit als een geheel kunnen ervaren, maar meer als evenwijdig achter elkaar liggende lamellen. Vanaf de toegangsweg naar het centrum van Nieuwegein geeft het gebouw aan de voorbijsnellende automobilist haar geheimen nog niet prijs door de tamelijk gesloten bakstenen gevel, maar blijft de direct herkenbare karakteristiek op het netvlies achter.
Vanaf de noord- en oostzijde, rijdend over de ontsluitingsweg van het bedrijvenpark, is achter de gevels van warm mahoniekleurig plaatmateriaal het kloppende hart te voelen meteen bijna binnenstedelijke ambiance.
Typerend voor het innovatie ontwerp is de situering van de gevraagde parkeerplaatsen. Door zowel onder het totale gebouw als óp het gebouw de parkeerplaatsen te situeren wordt het mogelijk om vrijwel letterlijk onder of boven de werkplek te parkeren. Onder het gebouw zijn in een poldersysteem meer dan 500 parkeerplaatsen gesitueerd en twee supersnelle autoliften brengen de medewerkers of gasten in luttele seconden naar het parkeerdak waarop nog eens 180 auto’s kunnen worden geparkeerd.
HAMBURGERSTRAAT 23 / Utrecht
Restauratie monumentaal herenhuis / particulier / fotos Spijkers met KoppenHOEVE WIELREVELT Landgoed Haarzuilens GENOMINEERD
Rietveldprijs 2017Natuurmonumenten ism lokale ondernemers
ROUGH STYLE Braunverlag CH
The fascinating relationship between new and old of DOMunderIs opening completely new aesthetic horizons